Spionage door oosterburen

Spionage door de oosterburen Uiteraard mochten we vanaf het begin van ons bestaan rekenen op warme belangstelling van onze oosterburen. Soms werd er gespioneerd door onherkenbare “spionnen”, soms werd je waargenomen door vrachtauto’s o.a. van de DDR-firma Deutrans. Deze vrachtwagens waren bekend om hun spionageactiviteiten. Het mooiste staaltje van spionage was het meten van de dikte van het wegdek van de parkeerplaatsen op delen van de West Duitse snelwegen. En dan specifiek op die plekken die geoormerkt waren om dienst te doen als “noodvliegveld”. Die metingen werden vanuit de vrachtwagen uitgevoerd d.m.v. grondboringen. Tijdens oefeningen zoals de oefening Wildbaan, kwam het regelmatig voor dat een eskadron op afstand in de gaten werd gehouden door een Lada Niva met Duits kenteken. Maar ook kan iedereen uit die tijd zich nog wel herinneren dat hij of zij een zogenaamd SOXMIS-kaartje kreeg uitgereikt. Het kwam namelijk ook voor dat er Warschau Pact officieren, die gewoon in hun eigen uniform rondliepen en die waren voorzien van een voertuig met SOXMIS-kenteken, de oefeningen observeerden. Het was dan de bedoeling dat zij werden gemeld, maar dat hun verder geen strobreed in de weg werd gelegd. Dit soort spionage was namelijk gelegaliseerd en dit gebeurde door beide partijen. Menig Trakehner heeft in zijn of haar periode bij 103 Verkenningsbataljon, bovenstaande activiteiten waargenomen. Bij ons bataljon ging het wel goed. Het bleef bij melden en soms wat kleine pesterijen. Dat het niet bij alle eenheden goed verliep blijkt uit het verhaal dat er bij een Amerikaanse eenheid een SOXMIS-voertuig tussen twee M60 tanks terecht kwam en het voertuig door de achterste tank werd geplet. 27

29 Online Touch Spionage door oosterburen Home


You need flash player to view this online publication